تماس با ما   صفحه اصلي   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


ایران در سال 2014 در بین 25 کشور برتر دنیا در تولید علم در رتبه چهارم قرار گرفت

ایران در سال 2014 در بین 25 کشور برتر دنیا در تولید علم در رتبه چهارم قرار گرفت
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی "آی .اس آی" کشور ایران  از نظر تولید علم  در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۳  با  رشد ۷/۶  درصدی از رشد  قابل ملاحظه ای برخوردار بوده  و در بین ۲۵ کشور برتر دنیا در تولید علم در رتبه چهارم قرار گرفته است. 
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم،  دکتر محمد فرهادی در مراسم معرفی برگزیدگان بیست و نهمین جشنواره بین المللی خوارزمی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد مقالات علمی نمایه شده  در پایگاه "آی. اس آی" طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ در رتبه دوم منطقه  و بیستم دنیا قرار گرفت و در پایگاه اسکوپوس نیز رتبه ۱۶ دنیا را کسب کرد  و از نظر شاخص ارجاع دهی مقالات نیر رتیه نخست را در منطقه به خود اختصاص داد .
دکتر فرهادی با اشاره به دستاوردهای علم و فناوری ایران ادامه داد: در حال حاضر ایران با تولید ۵۶/۱ درصد علم دنیا، ۶/۱ درصد مقالات برتر دنیا را در مجلات معتبر بین المللی منتشر کرده است  و ۲۰۰ دانشمند ایرانی نیز در فهرست یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار گرفته اند  و رتبه ایران در برخی از علوم مانند مهندسی شیمی، مکانیک، نانو فناوری و زیست فناوری تک رقمی است .
وزیر علوم اظهار داشت: دولت در تدوین برنامه ششم که رویکردی دانش بنیان، نوآورانه و فناورانه دارد، سیاست های علم و فناوری ابلاغ شده از سوی مقام معطم رهبری را الگو قرار داده و در حوزه آموزش و پژوهش و فناوری، تحول علوم انسانی، سامان دهی نظام ملی نوآوری،  دست یابی به رتبه اول منطقه در علم و فناوری، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پژوهش، سامان دهی نظام ملی آمار و اطلاعات علمی  و تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال را  به عنوان محور مورد توجه قرار داده است.
وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه، باید سهم تحقیقات از تولید ناخالص داخلی از میزان ۴۸صدم فعلی  به ۳ درصد برسد که در سال اول دولت، رسیدن به میزان ۱/۱ تولید ناخالص داخلی را هدف خود قرار داده است.
دکتر فرهادی ضمن تاکید بر ایجاد دانشگاههای کارآفرین  و نسل سوم مبتنی بر نوآوری گفت: باید از ظرفیت پارک های علم و فناوری، دانشگاههای پیشرو در پژوهش و فناوری و پژوهشگاههای تخصصی برای تغییر رویکرد دانشگاهها از شیوه های آموزشی و پژوهشی فعلی به سمت افزایش مهارت، ارتقای توانمندی، کار آفرینی  و نقش آفرینی در زندگی، اشتغال و توسعه پایدار استفاده کنیم.
وزیر علوم با اشاره به پتانسیل های بالای جمهوری اسلامی ایران از نظر علمی و سرمایه دانشی گفت: با  تحصیل بیش از ۴ میلیون و هشتصد هزار نفر دانشجو، از نظر جمعیت دانشجویی در میان ۱۰ کشور دنیا قرار دارد.
وی افزود: باید با برنامه ریزی سهم نیروی فکری  را در تامین ثروت ملی و ارتقای توان اقتصادی کشور افزایش دهیم و از تکیه بر منابع طبیعی مانند نفت و گاز و معادن کم نماییم.
 
وزیر علوم اظهار داشت: از جمله بسترهای لازم برای حمایت از نوآوری،  ایجاد  و توسعه شرکت های دانش بنیان است که جمهوری اسلامی ایران با تاسیس اولین پارک علم و فناوری در ۱۵ سال گذشته در این مسیر گام نهاده  و هم اکنون با وجود ۳۸ پارک علم و فناوری، ۱۶۸ مرکز رشد ،۴۰۰۰  شرکت فناور و اشتغال  ۳۰ هزار فناور در این مراکز، به سمت اقتصاد دانش بنیان در حال پیشروی است.
دکتر فرهادی گفت: سرمایه گذاری در پارک های علم و فناوری بازدهی بیشتری از سایر بخش های جامعه دارد به نحوی که ایجاد هر شغل در این موسسات تنها به ۴۰ الی ۵۰ میلیون اعتبار نیاز دارد درحالی که در سایر بخش های کشور برای ایجاد هر شغل حداقل ۳۰۰میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است.
وی  با اشاره به اینکه تجربه جمهوری اسلامی ایران در ایجاد پارک های علم و فناوری  در میان کشورهای اسلامی جایگاه برجسته ای را برای کشور به ارمغان آورده است گفت: بر اساس همین توانایی، ایران تاکنون  برای ۵ دوره، مقام ریاست منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را در انجمن بین المللی پارک های علمی به دست آورده است.
دکتر فرهادی با تاکید بر ضرورت توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی ، از تشکیل شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی  و هنر در وزارت علوم خبرداد و گفت این شورا  قرار است برنامه کلان راهبردی در این حوزه را تدوین کند.
گفتنی است در  بیست و نهمین جشنواره بین المللی خوارزمی، وزیر علوم از ۲۳ طرح برگزیده با اعطای لوح  و تندیس جشنواره تجلیل کرد.
كد خبر تصويري:7224
منبع خبر :سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
تاريخ خبر:1395/01/23